четвер, 24 листопада 2016 р.

Українська мова (2 клас)




Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання записки, адресованої батькам.

Мета. Вчити учнів складати текст-записку з метою письмового спілкування з батьками; вчити добирати і правильно вживати у мові форми звертання; розвивати і збагачувати мовлення учнів; формувати практичне уміння писати записки.

Обладнання: лист, записка, оголошення, картки, зошити з розвитку мовлення.

Тип уроку. Урок розвитку мовлення.


Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Послухайте тексти. Попробуйте визначити, який з текстів – лист, який – записка, а який – оголошення. (Тексти є і у кожного учня на парті.)
    1)                  Школа чародійства і чарівництва
                            «ХОГВАРТС»
                            Директор: Альбус Дамблдор
                            (Кавалер ордена Мерліна І ступеня,
                            Великий чародій, Верховний чарівник,
                            Президент Міжнародної конфедерації магів)

Дорогий містере Потере!
         Ми раді проінформувати Вас, що Вам надане місце в Школі чародійства і чарівництва «Хогвартс». Будь ласка, ознайомтесь із доданим до цього листа списком необхідних книг і предметів.
         Заняття починаються 1 вересня. Чекаємо Вашу сову не пізніше 31 липня.
                                                                       Щиро Ваша,
                                                                      Мінерва Мак Гонагалл,
                                                                      заступник директора


2)    10 листопада 2002 року у приміщенні Зеленого театру відбудеться прослухування співаків для хору «Пізнайко».
         При собі мати рекомендаційні листи.
                                                                             Керівництво хору


3)      Сашко, зустрінемось на перерві на нашому місці. Я намалював для тебе коня.
                                                                                                                                             Петрик
-         Прочитайте вголос ще раз записку.
-         З чого складається записка? (Із звертання, повідомлення або прохання, підпису автора записки.)
-         Підкресліть в тексті записки звертання і підпис.
-         Визначте, це записка-прохання чи записка-повідомлення.
-         Прочитайте текст-повідомлення.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми уроку.
-         Пригадайте, коли ми звертаємось до написання записки? (Коли треба терміново про щось повідомити чи попросити, а можливості зробити це вголос немає; коли відсутній той, кому адресується прохання чи повідомлення.)
-         А тепер попробуйте визначити тему і завдання нашого уроку.
-         Так, ми сьогодні навчимося писати записку-прохання, використовуючи в ній звертання та слова ввічливості.

ІV. Робота над новим матеріалом.
1.     Повторення про звертання.
-         Нагадайте, з чого починається записка?
-         Пам’ятайте! Звертання може складатися з одного або декількох слів. Звертання виділяється на письмі комами або знаком оклику.
-         Де в реченні може стояти звертання?
(На дошці записані речення:
1)    Донечко, що ти сьогодні встигла зробити в хаті?
2)    Що ти сьогодні, донечко, встигла зробити в хаті?
3)    Що ти сьогодні встигла зробити в хаті, донечко?)
2.     Колективна робота. Робота в зошиті і на дошці.
- Працюємо над першим завданням у зошиті. Прочитайте речення і попробуйте розставити розділові знаки. Підкресліть звертання.
3. Робота в парах.
- Діти, ви повинні перебудувати речення так, щоб перше головне слово стало звертанням. Нагадайте, як визначити перше головне слово в реченні?
-  Розгляньте на дошці зразок виконання цього завдання.
Оксанка поливає квіти.   /    Оксанко, полий квіти.

                                          Картка 1
                       Роман обкопує яблуньку в садку.
                       Ластівка несе весну на крилах.
                       Білий метелик сів на червону квітку.

                                          Картка 2
                      Петрик подарував Фросині синю фіалку.
                      Соловейко співав свою пісню всю ніч.
                      Микола допомагає сестричці одягнутися.
4. Аналіз роботи в парах.
- Прочитайте речення. Назвіть звертання. Поясніть, як звертання виділяється на письмі.
5. Фізкультхвилинка.
6. Робота в зошитах. Завдання 2.
- Вам було завдання: скласти вдома до кожного малюнка речення із звертанням. Слухаємо вас.
7. Робота в зошитах. Завдання 3.
- В українській мові є чарівні звертання до мами, до тата, до всіх людей. У наступному завданні вам потрібно записати різні варіанти звертання до рідних вам людей: мами, тата, бабусі, дідуся, брата, сестри. Але спочатку послухайте вірш «Чарівні звертання». (Читання вчителем або підготовленими учнями.)
      Є в нашій мові прекрасні звертання,
               Добрі і щирі чудові слова,
Тими словами усяк без вагання,
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю.

               Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
І щоб в душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе обійняти,
               Ти мій порадник, заступник і друг!

               Я до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабусю, бабуню моя!
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я!

               Й до дідуся я іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.

               Слово могутнє, яка в ньому сила!
Скажеш з любов’ю і – радість росте.
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про це.
Донечко, синку, сестрице, братуню,
Дружна, велика, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідуню,
Мій оберіг і родино моя!
8. Усне складання записки-повідомлення зі звертанням та ввічливими словами до мами чи тата.
- А зараз уявіть, що ви прийшли зі школи додому, батьків немає. Вам терміново треба йти в бібліотеку. Яку записку-повідомлення ви залишите батькам?
9. Самостійна робота учнів. запис записки-прохання батькам.
- А тепер складіть записку-прохання татові чи мамі.
Уявіть ситуацію. Ваша мама (тато) завтра раненько їдуть у місто. Вони вже лягли спати. Ви не встигли їх про щось попрохати, тому на столі залишаєте їм записку –прохання. Пам’ятайте про звертання і ввічливі слова. Як  звертання, так і ввічливі слова на письмі виділяються комами.
10. Перевірка роботи. Аналіз складених записок.
- Чи правильно в записці вжите звертання?
- Чи використані слова ввічливості?

V. Підсумок уроку.
- Які види записок ви вчилися писати?
- З чого складається записка?
- Для чого вона потрібна?
- Кому можна писати записки?
- Які сучасні технічні засоби допомагають нам надсилати записки з повідомленням чи проханням?
- Як називаються записки, передані по мобільному телефону?
- Як часто ви пишете записки своїм батькам?

VІ. Домашнє завдання.
- Напишіть записку своєму другові (подрузі).



Немає коментарів:

Дописати коментар