«Формування
навички читання в умовах проекту «Інтелект України» в період навчання грамоти»
Мета: прослідкувати формування навички читання у проекті в період навчання грамоти.
У проекті «Інтелект України» формування навички читання має велике значення. Адже вся система навчання в даному проекті побудована саме на свідомому швидкому читанні. Як формується навичка читання у період «Навчання грамоти» ?
Відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти навчальний предмет «Навчання грамоти» будується за такими змістовими лініями: комунікативною, мовною, лінгвоукраїнознавчою.
Основною метою навчальної дисципліни «Навчання грамоти» є формування в учнів основ мовленнєвої культури. Визначена мовленнєва культура передбачає, що учень:
- має сформовану мотивацію щодо вивчення рідної мови;
- опанував елементарні знання про мову та мовні уміння;
- володіє умінням та навичкою раціонального читання;
- володіє уміннями та навичками каліграфічного і грамотного письма;
- має сформовані уміння та навички усного мовлення (слухання-розуміння, говоріння).
Аналітико – синтетичний метод надає можливість опанування учнями здатності аналітико-синтетичними діями зі звуками мовлення, що є передумовою для формування в них первинних навичок читання і письма.
Активно застосовується, починаючи з першого дня, метод «читання цілими словами», що реалізується методом стеження «посади кожне слово у човник». Цей метод надає можливість відпрацьовувати з учнями здатність до симультанного сприйняття ними знайомих слів, що є передумовою формування прийомів раціонального читання.
Формування в дітей навички читання –одне з найважливіших завдань початкової школи. Як мінімум два компоненти містить у собі сформована навичка читання:
- техніку читання (правильне і швидке сприйняття і озвучування слів, засноване на зорово-образному сприйнятті з одного боку, й акустичному відтворенні з іншого);
- розуміння тексту (його змісту).
Василь Сухомлинський радив учителям початкових класів: "Навчіть усіх дітей читати так, щоб вони вміли читаючи думати й думаючи читати". Цей вислів можна застосувати і до проекту, оскільки читання у проекті «Інтелект України » є чи ненайголовнішим видом діяльності. Читанням «пронизані» всі предмети, що вивчаються в проекті. Чітко прослідковуються міжпредметні зв¢язки «Читання – Людина і світ». Наприклад на уроці «Читання» діти читають казку Г. К. Андерсена «Русалонька» а на «Людина і світ» ми обов¢язково на карті знаходимо країну в якій народився письменник, місто, які моря омивають країну, до якого океану вони належать , тощо.
В умовах роботи за проектом у 1 класі велика увага приділяється саме техніці читання. Хоча передбачається і формування таких навичок читання : розуміння прочитаного, виразність читання, а також уміння переказувати текст, висловлювати власну думку та власне ставлення до прочитаного.
Період «Навчання грамоти» характеризується трьома етапами (періодами): підготовчий, генетичний, алфавітний.
Протягом підготовчого періоду, тривалість його місяць вересень, вивчається весь алфавіт: великі і малі друковані літери. В цей період нерозривно між собою пов¢язані три предмети: Читання, Письмо, Навчаємося разом – об¢єднані єдиною метою. На кожному предметі за день дитина вивчає по 2 букви, загалом за день – 6 букв алфавіту. Причому на вивчення букв націлені і фізкультхвилинки.
Для розвитку навички читання на даному етапі використовуються такі вправи: «Жук-буквоїд»: дітям пропонується відновити пошкоджені літери. Вправу можна застосувати під час вивчення або закріплення нового матеріалу.
Вправа «Сорока і Черепаха» - це технічна, артикуляційна вправа, мета якої підвищити технічну сторону навички читання – доцільно застосувати на етапі закріплення нового матеріалу, або вивчення нового матеріалу.
Вправа «Веселий папужка» ; мета – розвиток фонематичного слуху. Можна застосувати на будь якому етапі уроку.
На етапі закріплення нового матеріалу застосовується цікава вправа «Уяви себе чарівником». Де діти допомагають Кнопочці оживити певну літеру, а Незнайкові намалювати предмети, що починаються даною буквою.
Для закріплення вивчених літер застосовується вправа «Заспівай для Розумника і Розумниці». На задану мелодію діти співають склади. Ця вправа розвиває музичний слух дітей, розвиває навичку швидкого читання, артикуляцію, пам'ять тощо.
На генетичному етапі, тривалість його жовтень – грудень, знайомимося з літерами за генетичним принципом (тобто за схожістю елементів). Спочатку вивчаються всі малі букви, а потім великі. Починається вивчення казок, вводяться перші літературні терміни – сюжет, казка, персонажі, народна казка, заголовок. Діти вчаться працювати з текстом, переказувати текст. Деякі вправи залишаються з попереднього періоду і зявляються нові. Вправа «Фотоапарат», на екрані з¢являється фотоапарат, він відкривається на кілька секунд і закривається, а дітям потрібно швидко прочитати і відтворити побачене. Позитивно впливає на розвиток пам¢яті та швидкочитання. Застосувати можна на будь якому етапі уроку.
На даному етапі діти починають читати перші твори – казки, причому спочатку читаємо казки знайомі з дитинства «Курочка Ряба», «Котик і Півник», «Лисичка і Журавель» тощо. Починаємо формувати у дітей не лише техніку читання, а й розуміння прочитаного, переказ тексту, виразне читання, хоча самі терміни не вживаємо.
Застосовується цікава та корисна вправа «Тлумачний словничок» - для пояснення незрозумілих слів, якщо дитина якогось слова не розуміє, то читання уже назвати повноцінним не можна. Отже, знайомимось із невідомим словом таким чином: шукаємо дане слово – читаємо, що воно означає, а потім ще на екрані закріплюємо відеороликом значення даного предмету, тощо. Застосовується дана вправа перед прочитанням текстів.
Технічна вправа – «Повітряні кульки» - де діти мають на одному видиху прочитати колонку слів - спустити кульку. Вправа розвиває навичку швидкого читання. Застосувати доцільно буде перед прочитанням тексту.
Переказ тексту грунтується на тому, що дітям пропонується подивитися уривок мультфільму (з твору , який прочитали), у тексті знайти речення: про що йшлося в мультфільмі, зачитати це речення чи уривок , переказати (озвучити мультфільм). На цьому ж етапі відбувається знайомство з тестовими завданнями, де із трьох відповідей дітям пропонується обрати один правильний варіант.
Алфавітний період характеризується закріпленням букв в алфавітному порядку, робота з усною народною творчістю: загадки, скоромовки. Введення нових понять: літературна казка, головна думка твору. Читання літературних казок. Робота з текстом, переказ тексту. Застосовується більш осмислене читання. Діти шукають відповіді на поставлені запитання, переказують уривки творів, добирають заголовки до частин тексту, підбирають прислів¢я до прочитаних частин, виконують творчі завдання. Для розвитку навички швидкого читання також використовуються чистомовки, скоромовки, які діти вивчають напам¢ять. Учні знайомляться з новими поняттями: літературна казка, чарівні казки та казки про тварин.
Посібники за якими навчаються діти у проектних класах побудовані з урахуванням основних етапів навчання -засвоєння навчального матеріалу та його застосування на практиці. Вони реалізують діяльнісний підхід до організації навчального процесу, який змодельований у підручнику за принципом: «Для того, щоб учень засвоїв матеріал, який вивчає, він повинен виконати повний цикл пізнавальних дій, тобто сприйняти його, осмислити, запам’ятати, повправлятися в застосуванні знань на практиці й потім виконати подальші навчальні дії на їх повторення, поглиблення й міцніше засвоєння. Через дані посібники реалізується концепція міцного засвоєння знань, періодичне повторення навчального матеріалу… Спочатку проміжки між повторенням коротші, пізніше вони збільшуються. Велику увагу в підручниках автори приділяють ознайомленню молодшого школяра з конкретними способами запам’ятовування: використання наочних посібників, застосування алгоритмів, пам’яток, опорних схем, таблиць тощо.
Якщо говорити про методи роботи у проекті то основними є діяльнісний, проблемний, пошуковий.
Проект розроблено в контексті концепції меритократичної освіти, він ґрунтується на принципах системного, діяльнісного, синергетичного, особистісно орієнтованого, компетентнісного підходів, які узгоджуються із загальнопедагогічними принципами і відображають сучасний рівень і тенденції розвитку національної системи освіти.
Отже, лише комплексне і систематичне використання вправ для формування виразності, свідомості, правильності та швидкості читання дають змогу сформувати повноцінну навичку читання у молодших школярів, що і забезпечує проект «Інтелект України».
Немає коментарів:
Дописати коментар