четвер, 24 листопада 2016 р.

                                                                          
         
    Розробка виховної години до дня писемності

                     
Мета: Ознайомити учнів з виникненням писемності; показати красу і  багатство  рідної  мови,  її  різноманітні  можливості,  довести,  що  рідна  мова  — це  духовна  святиня,  найбільший  і  найдорожчий  наш  скарб.   Розвивати  почуття  наці­ональної  гідності.  Виховувати  потребу  зберігати,  як  святиню,  все  те,  що  пов’язує  нас  із  рідною  землею.
                                   Звучить лірична мелодія, на її фоні слова:
Синiв і дочок багатъох народiв
Я зустрiчав, якi перетинали
Гiрські й морськi кордони i, на подив,
Багато бачили, багато знали,

Я їх питав із щирою душею:
- Яку ви любите найбiльше мову? —
І всi відповiдали: — Ту, що нею
Спiвала мати колискову.

Вчитель:
-         Доброго дня, діти. Сьогодні ми святкуємо День української писемності і мови. Вимовляти звуки і записувати їх буквами для нас настільки звично й буденно, що ми, навіть, не замислюємось над тим, чи так було завжди. Давайте вслухаємось у ці звуки.
Звучить фонограма із записом звуків природи: грім, спів птахів, нявчання, дощ, дзюрчання струмка тощо.
-         Що ви чули?
                    Діти перераховують всі звуки, які вони чули у запису.
-         Так, правильно, це все – звуки природи. І були вони на Землі ще задовго  до того, як виникла людська мова. Так, так, були прадавні часи, коли люди зовсім не вміли не лише писати, а й розмовляти. Вони тоді жили в кам’яних печерах племенами. Чоловіки здобували їжу, а жінки оберігали вогонь та ростили дітей. Спілкувались між собою жестами і мімікою. Давайте і ми спробуємо  поспілкуватись мовою жестів і міміки:
-         Покажіть за допомогою міміки настрій, з яким ви сьогодні прийшли до школи;
-         Посміхніться один одному;
Гра «Поясни жестом»
Дітям пропонується дібрати жести, що мають передавати зміст поданих слів:

«Чудово!» (Пальці в кулаку, великий палець піднятий вгору.)
«От дивись мені!» (Погойдування вказівним пальцем.)
«Увага! Всі прислухалися!» (Піднятий вгору нерухомий вказівний палець.)
«От лишенько!» (Похитування головою, долоні на щоках.)
«У жодному разі!» (Заперечне похитування головою та рухи руками.)
«Що-що?» (Нахил голови трохи вбік.)
«Йди сюди!» (Закличні рухи кистями.)
«Я радий тебе бачити!» (Дружні обійми.)

Гра «Крокодил»
 Це популярна гра, в якій за допомогою жестів, рухів і міміки учасники показують загадане слово, а інші гравці намагаються його відгадати. Ведучому забороняється вимовляти якісь слова або видавати звуки, використовувати або вказувати на навколишні предмети, показувати букви або частини слова. Щасливчик, який здогадається, про що йде мова, в наступному раунді сам зображує слово, але вже інше.
-         Ось бачите, як непросто розуміти один одного лише за жестами. Тому людство розвивалось, працювало над собою, і в цьому процесі зародилась мова. Ніхто достеменно не знає, як і коли це сталось, але всі розуміють: з’явившись одного разу, вона стала найбільшим надбанням людини.
-         Мова первісних людей була дуже бідною. Вона складалася з небагатьох слів. Значення кожного такого слова були нечіткі, їх супроводжували рухами,які допомагали людям порозумітися. Рухами вказували:  « Піди туди!», « Візьми оце!», «Допоможи підняти!». Та з часом збагачувалась новими і новими словами.
Вправа «Ромашка»
На партах в учнів ромашки. Кожна дитина пише в серединці ромашки українська мова. Потім на пелюстках записує дібрані до цього слова епітети, порівняння, метафори.
-         «Слово до слова - зложиться мова», - так говорить народ. А Тарас Григорович Шевченко ось як про неї сказав.


Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос - більш нічого 
А серце б'ється, ожива,
Як їх почує...

Учитель. Не можна ходити на рідній землі, не зачаровуючись виплеканою народом у віках рідною мовою. Мова - надбання предків, наше багатство, державна перлина. «У кого рідна мова, в того й душа здорова» - каже народне прислів’я. Саме завдяки мові ми можемо порозумітися, переказати свої почуття, переживання. За допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо нащадкам неоціненні скарби минулого і сучасного. Українська мова, якою ми зараз розмовляємо, розвивалась протягом багатьох століть.
Ми з вами одержали у спадок сучасну українську літературну мову - багату, розвинену, гнучку.

.
Процес становлення мови тривав довго. Пройшло немало часу до того, як люди здогадались зображувати певні події малюнками. Але інколи дуже важко було здогадатись суть і послідовність події, тому люди поступово додумались, щоб зображувати  малюнком одне окреме слово. Зараз такі зображення називають піктограмами і широко використовують. Наприклад, піктограмами є дорожні знаки.
-         А далі сталась подія величезної ваги: люди винайшли письмо. Спочатку писали знаками, буквами та ієрогліфами на дерев’яних і глиняних дощечках та папірусі.
А перший  слов’янський алфавіт був створений священниками Кирилом та Мефодієм більше 1000 років назад. Це була старослов’янська писемність. Старослов’янською мовою  писалися церковні книжки, наукові твори, закони, літописи та найдавніші пам’ятки літератури.
                               Звучить лірична мелодія, на її фоні слова:
Тамара Коломієць "Мово моя"
Мово моя! Полинного степу стеблинко,
Як же ти вижила, стільки зазнавши біди?
Як підвелась ти, зазеленіла гінко
Із-під пожарів, із-під копит орди?

Мово моя, мальво з-під білої хати -
Шовк пелюстинок, тоненький-тонюсінький стан...
А не змогли ж дихання твоє перетяти
Ані аркан  яничарський, ані ятаган!  

Мово моя, колючого терну сплетіння
З-понад Холодного Яру, Залізнякових доріг.
Рубана шляхтою, цупко впинала коріння
В рідний чорнозем, у спопелілий обліг.

Мово моя! Торкаю вустами твій колос.
Сонцем цілую кожен росточок в ріллі
І наслухаю твій віщий і вічний голос
Із словника Грінченкового на своєму столі.

Робота з мовним деревом:

-         Чи задумувались ви, скільки мов існує на Землі? Нині їх близько семи тисяч, точної ж кількості не встановлено. Всі мови живуть сім’ями. І є кілька таких сімей. Українська мова  належить до індоєвропейської мовної сім’ї і має багато близьких і далеких родичів. Уважно розгляньте малюнок мовного дерева. Цікаве дерево – з гілочкам й листочками, з глибоким корінням.. Відшукайте на ньому українську мову. Побачили?Вона знаходиться на східнослов’янській гілочці разом з російською і білоруською мовами. Усі слов’янські мови рідні, бо розвинулися   зі спільної праслов’янської. А корінням вони сягають індоєвропейської прамови. Ось яке глибоке коріння має українська мова. Значна частина слів живе в українській мові багато тисяч літ.

Вправа  Асоціативний кущ

-         Існує така легенда.
Створив Господь на світі звірів прудкими, сильними, птахів з крилами, які допомагали їм літати високо в небі. Тільки людині він не дав ні великої сили, ні міцних крил. Зажурилася людина й прийшла до Бога, почала нарікати на свою долю.Всевишній вислухав скарги людини на важке життя і сказав, що має вона найцінніший скарб, якого не дано звірям і птицям — мову. Адже мова сильніша за будь-яку силу, скоріша за найпрудкішу тварину. Пообіцяв Бог, що мова все замінить людині, ніде не дасть загинути. Однак і людина повинна розуміти, який неоціненний скарб отримала — берегти мову, як зіницю ока. А якщо втратить вона її, то загубить і душу, і силу.

-         Це всього лише легенда. Але, як і кожен з народних переказів, вона відображає суть тих явищ, які відбуваються в людському житті. Недарма ж говорять, що без мови немає народу.

-         Так сталося, що українська мова століттями зазнавала утисків і гонінь. Досить згадати сторінки історії нашої держави, щоб зрозуміти: рідна мова разом з усім народом пережила чимало випробувань. Немає, мабуть, куточка в нашій Батьківщині, де б не намагалися знищити українську мову, обмежити її вживання, послабити її силу і вплив на народ.

   Демонстрація  презентації про мову

-         Але навіть в найскрутніші часи були люди, які стояли на сторожі українського слова, вбачали в ньому оберіг нації, свідомо йшли на конфлікт з владою, платили за це своєю свободою і життям,  аби тільки відстояти право говорити і писати рідною мовою.  Тож буде не зайвим нагадати слова Олени Пчілки, які вона написала 100 років тому: «Давайте будемо розмовляти по-українському. Ми довго ждали сього. Бо неподоба цуратися свого рідного слова!»


-            Я так люблю, я так люблю тебе,
Моя співуча українська мово!
В тобі шумить Полісся голубе,
І дужі хвилі гомонять Дніпрові.
-          В тобі живе Карпатська височінь,
Що манить у незвідане майбутнє,
І степова безкрая широчінь.
І Кобзарева дума незабутня.
-          Ти рідна мово, чиста, як роса,
Цілюща й невичерпна, як криниця.
Святине наша, гордість і краса,
Тирозуму народного скарбниця!
-          Як легко йти з тобою по землі
І підставлять вітрам лице відкрите!
Для мене ти - як і насущний хліб,
Без тебе я не зміг би в світі жити.
Розпочнемо невелику вікторину про українську мову
ЛАБІРИНТ МУДРОСЛІВ’ЇВ
( За початком продовжити прислів’я:)
  • Мудрим ніхто не родився, ... (а навчився)
  • З книгою подружишся - ... (розуму наберешся)
  • Дім без книги - ... (день без сонця)
  • Знання – сонце, книга ... (вікно)
  • Книгу читай – ... (розуму набирай)
  • Ученому світ, а ... (невченому – тьма)
  • Наука в ліс не веде, а .... ( з лісу виводить)
  • Хто багато читає, ... (той багато знає)
  • Книга вчить,.. ( як на світі жить.)
·         конкурс  «ДОПИШИ ВІРШИКА»
1. ЇЖАЧОК
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)                                                                            2. ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)                                                                                    3. НА ПРОГУЛЯНКУ
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців)                                                                                 4. ХТО ТАКА?
Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)                                                                                           5. РИБАЛКА
Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)                                                                                        6. РОЗУМНИЦЯ
Має Галя добру звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)                                                                         7. МАЙСТЕР
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує... (голка, ложка, молоток)                                                                                           8. ЛІСОВЕ ТАКСІ
По дорозі жук повзе,
На спині листок... (фарбує, малює, везе)                                                                                9. А ЯК У НИХ
Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву)                                                                        10. НОВИЙ ГЕРОЙ
Їжак згорнувся у клубок.
– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок)
·         Х конкурс. «КАЗКОВІ ПЕРЕГОНИ»
·         1 Хто написав казку „Івасик –телесик” (народ)
2. Назвіть головного героя казки „Ріпка”
3. Назвіть першу дитину-силача, яка поборола змія. (Котигорошко)
4. Яку операція зробив дід в казці „Солом”яний бичок” ? (бартер)
5. Скільки пролежали гроші Буратіно на „Полі чудес” (Ніскільки)
6. Що означає слово „Мауглі” (жабеня)
7. Назвіть основну геометричну фігуру казки „Колобок”
8. Назвіть нареченого Мухи-Цокотухи (Комар)
9. Назвіть причину раптової зміни Кая в казці „Снігова Королева” (Попав осколок дзеркала в око
10. Назвіть головного героя Сонячного міста, який нічого не знав. (Незнайко)
·         1) Як звали півника в казці « Колосок»? ( Голосисте горлечко )
2) В чий будиночок забралася Коза-Дереза? ( Зайчика )
3) Кому з героїв у скрутну хвилину допомогло гусеня ?
( Івасику-Телесику )
4) Чим пригощала Лисичка Журавля? (Молочною кашею)
5) Кого зробив дід із соломи? (Бичка)
6) Хто бігав наввипередки з їжаком? (Заєць )
7) Кого купив дід на базарі за три копи? ( Козу-Дерезу)
8) Який казковий герой народився з горошини? (Котигорошко)
9) Яка тварина прикинулася неживою серед дороги? (Лисичка)
10) Хто викрав Івасика-Телесика? (Змія )
11) Хто прогнав Козу-Дерезу із зайчикової хатки? ( Рак)
12) Як звати зеленого чоловічка з довгою бородою, який живе у пеньку? ( Ох)
13) Назвіть улюблене взуття діда з казки Коза-Дереза?
(Червоні чоботи)
14) У якій казці битий небиту віз?
( Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат)
15) Кому в казці треба було відчинити, через поріг пересадити,
нагодувати і спати покласти? ( Кобилячій голові) 16). Хто з казкових героїв отримав в подарунок частину свого тіла? (Ослик Іа)
17) . Назвіть предмет у якому помістилося багато казкових героїв. (Рукавичка)
·         - Дякую всім за прекрасну гру. Бажаю всім наснаги у вивченні української мови, говоріть нею, спілкуйтеся нею, бо це справді Божий дар. Хочеться завершити нашу зустріч словами :    Учися мій друже,                                                                                                       Відмінником будь,                                                                                                               Люби і поля, і діброви.                                                                                                                 І де б ти не був,                                                                                                                        Де б не жив – не забудь                                                                                                       Своєї вкраїнської мови.

                                                                          











Немає коментарів:

Дописати коментар