ФОРМИ РОБОТИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ
Основою читання є читання
високохудожніх творів.
З перших уроків відмінною рисою є
читання зі звуковим орієнтиром мовчки. Читання зі звуковим орієнтиром – це
читання за магнітофоном, за вчителем, учнем, який читає.
Будь-який текст читається один
раз.
Види читання зі звуковим
орієнтиром
1) читання мовчки;
2) читання турчанням ( пошепки );
3) читання на повний голос;
4) читання, випереджаючи звуковий
орієнтир;
5) повторне читання із заміною
слів.
Для
перевірки розуміння тексту використовується
1) запитання, які вимагають
відповіді ,, Так,, або ,, Ні ,,
2) запитання, які вимагають
зробити вибір.
Через велике навантаження на очі,
слід перед читанням попрацювати над усуненням напруги очей. Для цього використовуються
різні вправи:
1. Гра ,, Склади і прочитай слово
,,
д і п я ц а с е
л о р а м й т р
2. Вправи на розширення кута зору
ц е чо го
т и бі ла
н а пе нал
а ж міс це
3. Гра ,, Передвинь фішку,,.
4. По колу прочитати потрібне
слово.
з
д д в
й к і
и н
к
Складання плану
1) звичайного
2) картинного
3) плану з прислів’їв
4) виправлення помилок в будь-якому виді плану.
- Розмістіть
пункти плану в потрібній послідовності:
1.
Турботливі брати.
2.
Захоплююча гра.
3.
Чудесне перетворення.
4.
Несподівана знахідка. ( 2, 4, 3, 1 )
( Оповідання В.Артамонової ,, Їжачок – реп’яшок
,, )
Види словникової роботи
1.
Відгадування слова за принципом три ,, Поле чудес ,, і пояснення його за
допомогою тлумачного словника.
|
|
|
|
|
В И Г І Н
-Відгадайте
слово. Частина поля, лугу, куди виганяють пастися худобу. ( Вигін)
2. Розв’язування
кросвордів.
3.
Зашифрування слів у кросворд.
4.
Поєднати слова з їх тлумаченням.
Злий * * надзвичайно суворий, безжалісний, нещадний.
Жорстокий * * відчувати прикрість від успіхів іншого.
Заздрити * * недобрий, сердитий, сповнений злості.
5.
Робота з образними висловами ( фразеологізмами, порівняннями тощо )
а)
Порівняй значення таких висловів: легкий
хліб, легка пір’їна, легка задача. Що ти помітив?
б) Поясни
значення виразів:
лихим вітром віє –
прийшла біда;
утнути музики – заграти,
заспівати голосно й майстерно;
занепадаю на силі –
нездужаю;
аж луна розляглася – дуже
голосно.
в) Знайди
у вірші порівняння. Поясни, як ти їх розумієш.
г)
Доповни порівняння словами з тексту ( П.Тичина ,, Гаї шумлять… )
Купаючи мене, мов …
Неба край як …
Горить – тремтить ріка, як …
6. Добір синонімів та антонімів.
До поданих слів та вислову добери синоніми.
Убогий
-…
Зажурився - …
Як
кіт наплакав - …
6.
Складання загадок та прислів’їв.
-
Давайте спробуємо разом скласти загадку про лисичку.
Носик , хвостик , шубка , а звуть її . ( Довгий, руда, гострий, лисичка )
Окрім
традиційної роботи для підготовки до виразного читання на уроках
використовується драматизація.
Елементи
драматизації ( етапи роботи )
I. Міміка
і жести.
1)
Виділення емоційних знаків у поведінці героїв казок (за ілюстраціями в книгах
або за картинками).
2)
,,Живі картинки,, - передача за допомогою міміки, жестів, пози, руху окремих
епізодів літературного твору.
II. Діалог
1)
Читання текстів, які містять діалоги:
-
розрізнення понять ,, монолог,,-,, діалог ,,;
-
оформлення діалогу в тексті;
-
гучність, темп мовлення; тон, тембр голосу – засоби передачі емоційного стану і
характеру героїв літературних творів.
2)
Читання діалогу біля дошки:
- один
за двох діючих осіб;
- кожен
за себе.
3)
Ведення діалогу від осіб героїв ( на прикладі казки ,, Колобок,,. Учитель
розповідає казку до моменту зустрічі Колобка із Зайцем):
- хором;
-
рядами;
- у
парі.
4)
Побудова діалогу за сюжетною картинкою про життя тварин( 2 персонажі,
контрастних за характером ).
5)
Складання діалогу за прочитаним текстом зі зміною сюжетної лінії.
Діти люблять складати віршики і вчити їх.
Складання та читання віршів.
1.
Добери з вірша пари слів, що римуються:
а) зеленіє-…;
черевички- …; шумить - …; хаті -
… .
б) снігурі - …;
крук - …;
голубі - …;
омелюх - … .
2.
Знайди у вірші рими:
Ясне сонце виплива,
Коту спинку вигріва.
Кіт воркоче, кіт муркоче,
Ніби щось сказати хоче. ( М.Рильський )
3. Гра
,, Віднови вірш ,,:
а) Переярками та … весни воді
По розлитій з … як лебеді.
Гуси плавають … узлісками,
Білі-білі … між берізками.
б) –
Люди добрії, дайте решето! (
4 )
На
метільній мітлі приїхала. ( 2
)
Баба Віхола, сива Віхола ( 1 )
В двері стукала, селом вешталась: ( 3 )
4. Гра ,, Добери риму ,,
М’ячик … , дощик … .
А курочка … .
А ми віршики … .
Дружно рими … .
( плаче, скаче, добираємо, кудкудахче,
складаємо ).
5. Склади віршики з такими римами:
зернята
бились
курчата
поживились
Робота з прислів’ями
1. Гра
,, Віднови прислів’я ,, Поясни їх зміст.
а)
Хтолюдейпитає,тойрозуммає.
б) ПО БНО
ТРІ
ЧИ ТЬСЯ -
У
ЗАВ ПРИ ДИ
ЖДИ ГО
ТЬСЯ.
в) Доповни прислів’я.
Без труда… .
Друзі пізнаються
… .
Не хвали себе
сам, … .
г) Знайди у
тексті вислови, що звучать як прислів’я.
д) Яке прислів’я висловлює
головну думку вірша ,, Краще з друзями разом,,?
·
Семеро одного не чекають.
·
Щоб пізнати людину, треба з нею пуд солі
з’їсти.
·
Дружби дружбою шукають.
е) Пригадай
кілька прислів’їв про
працю.
Складання характеристик образів дійових осіб
1.
Вправа ,, Мозкова атака ,,
К - красуня
Н - ніжна
Я - яскрава
З - зосереджена
І - іскриста
В – волелюбна
Н - наполеглива
А – акуратна.
Н - ніжна
Я - яскрава
З - зосереджена
І - іскриста
В – волелюбна
Н - наполеглива
А – акуратна.
2.
Вибрати слова, що характеризують дідову та бабину дочку:
брехлива
бабина добра дідова
дочка заздрісна дочка
неслухняна
груба
невихована
лагідна
працьовита
чуйна
3.
Підкреслити слова, що характеризують ,, сьому дочку ,, .
Обгрунтувати
свій вибір.
ДОБРА
ХВАЛЬКУВАТА
СКРОМНА
ХИТРА
ЛІНИВА
ЛЮБЛЯЧА
ЧУЙНА
ХВАЛЬКУВАТА
СКРОМНА
ХИТРА
ЛІНИВА
ЛЮБЛЯЧА
ЧУЙНА
4. Опиши крота за опорними
висловами ( О.Копиленко ,, Кріт- неборака ,, ).
Невеличке звіреня;
чудернацьке;
дивні лапи;
підземний житель;
сильні міцні м’язи шиї, плечей.
5. Якими зображено дійових осіб?
( Олена Пчілка ,, Котова наука,, ).
КОТИК
|
ПЕТРУСЬ
|
|
|
|
|
Робота над текстом
1. Бесіда за запитаннями вчителя.
2. Постановка запитань дітьми.
- Складіть кілька запитань за
змістом китайського міфу ,, Створення людей ,, .
3. Розповіді дітей про свої
малюнки до прочитаного.
4. Зміна кінцівки або початку
твору.
а). Уяви, що Микола залишив
паличку у себе. Яким тоді могло бути закінчення казки? ( Ю.Ярмиш ,,
Паличка-рятівниця,, ).
б). Уяви, що через місяць
Василько знову зустрів хазяйку Пуми. Склади діалог, який міг відбутися під час
зустрічі.
( В.Чемерис ,, Чорна кішка, або
магічне число сім,, )
в). Склади продовження оповідання
О.Єфімова ,, Задачі тапляються різні ,, ,
5.Власні думки.
а). Чи погоджуєшся ти із законом
Тома? Доведи свої думки.
б). Склади міркування ,, Що
означає бути справжньою людиною ,,.
в). Склади лист до перелітних
птахів. ( А.Костецький ,, Лист до птахів ,, ).
Немає коментарів:
Дописати коментар